Med anledning av situationen i Ukraina

Håbo kommuns verksamheter pågår som vanligt samtidigt som vi noga följer utvecklingen av situationen i Ukraina och samarbetar aktivt med myndigheter och andra kommuner i regionen.

Vid kriser och allvarliga händelser är det extra viktigt att vara källkritisk och inte sprida vidare rykten och desinformation. Sök information från säkra och bekräftade källor. Dela inte heller obekräftade rykten.

Tänk på detta innan du delar information (krisinformation.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Stöd vid oro

Det är normalt att bli orolig när vi möts av rubriker om det spända läget i vår omvärld. Barn och unga är särskilt utsatta. Det är viktigt att vi alla, både vuxna och barn inte lämnas ensamma med vår oro.

Stöd vid oro (krisinformation.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Att prata med barn om oro för omvärldsläget - Försvarsmakten (forsvarsmakten.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Säker och bekräftad information

Krisinformation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Försvarsmaktens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mer information

Med anledning av krisen i Ukraina har vi samlat information med länkar till olika myndigheter som har bekräftad och säker information. Här finns också tips på hur du kan prata med barn om oron för omvärldsläget och tips på hur du ska tänka källkritiskt.

Med anledning av krisen i Ukraina - Håbo (habo.se)