Med anledning av krisen i Ukraina

Håbo kommuns verksamheter pågår som vanligt samtidigt som vi förbereder för att ta emot flyktingar. Vi följer noga följer utvecklingen av situationen i Ukraina och samarbetar aktivt med myndigheter och andra kommuner i regionen.

Det är normalt att bli orolig när vi möts av rubriker om det spända läget i vår omvärld. Barn och unga är särskilt utsatta. Det är viktigt att vi alla, både vuxna och barn inte lämnas ensamma med vår oro.
Stöd vid oro (krisinformation.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Att prata med barn om oro för omvärldsläget - Försvarsmakten (forsvarsmakten.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Stöd ditt barn vid oroliga tider (Elevhälsan, Håbo kommun)

Många hör av sig och vill hjälpa till med anledning av krisen i Ukraina. Det är Migrationsverket som ansvarar för det formella mottagandet av flyktingar. Håbo kommun förbereder för att kunna ta emot flyktingar men det är Migrationsverket som talar om när de behöver hjälp från kommunerna.

I nuläget är det Länsstyrelsen i Uppsala som har fått förfrågan från Migrationsverket att ta emot flyktingar till Uppsala län. Hur många flyktingar som kan komma till Håbo är ännu inte klart och kommunen inväntar nu, liksom övriga kommuner i länet, den formella begäran från Länsstyrelsen. Under tiden är förberedelserna i full gång och kommunen samverkar med Migrationsverket kring vilken typ av boende som behövs.
Situationen i Ukraina - Migrationsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ласкаво просимо до муніципалітету Хобо! Pdf, 1.1 MB.

Barn och ungdomar under 18 år som omfattas av EU:s massflyktsdirektiv har rätt till förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige. Utbildningen anpassas efter elevernas behov och förkunskaper.
Förskola och skola för flyktingar

Du som har flytt från kriget i Ukraina kan ha rätt till uppehållstillstånd med tillfälligt skydd i Sverige enligt EU:s massflyktsdirektiv.

Är du medborgare i Ukraina, och har ett giltigt pass eller annan id-handling, kan nu ansöka om skydd för dig och din familj som befinner sig i Sverige via en ny e-tjänst på vår webb.
Ansök om skydd enligt massflyktsdirektivet - Migrationsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid kriser och allvarliga händelser är det extra viktigt att vara källkritisk och inte sprida vidare rykten och desinformation. Sök information från säkra och bekräftade källor. Dela inte heller obekräftade rykten.
Tänk på detta innan du delar information (krisinformation.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) informerar om var de finns, hur de fungerar och vem som ansvarar för dem.
Skyddsrum (msb.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du som privatperson vill hjälpa till

Vill du som privatperson hjälpa till, kontakta Röda Korset i Uppsala eller Röda korsets infocenter.
Röda Korset i Uppsala (rodakorset.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta oss | Röda Korset (rodakorset.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Telefonnummer till Röda Korset infocenter 0771-19 95 00

Migrationsverket söker just nu fler bostadsplatser med anledning av situationen i Ukraina.
Fastighetsägare och uthyrare - Migrationsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.