Kontakta Håbo kommun
Kontaktuppgifter
Telefon: 0171-525 00
E-postadress: kommun@habo.se
Håbo kommunhus
Centrumleden 1
746 80 Bålsta
I Håbo kommun är det bygg- och miljönämnden som är tillsynsmyndighet för servering av starköl, vin och spritdrycker. Läs mer om alkohollagen till höger.
Bygg- och miljönämnden är också tillsynsmyndighet för servering av folköl klass 2 och för detaljhandel med folköl, klass 2.
Här nedanför har vi samlat frågor och svar om serveringstillstånd samt blanketter för ansökan. Klicka på respektive fråga så vecklar svaret ut sig.
Kommunfullmäktige har beslutat om taxeändringar för tillstånd och tillsyn för alkoholservering, att gälla från och med 1 juli 2019. Vilka taxor som är aktuella från och med detta datum framgår av "Taxa för tillstånd och tillsyn för alkoholservering..." under Relaterad information.
Riktlinjer för serveringstillstånd är omarbetade. De aktuella riktlinjerna finns under Relaterad information.
Mer information om hur Håbo kommun hanterar personuppgifter kan du läsa här.
En ny tobakslag gäller från och med den 1 juli 2019.
Förändringarna i den nya tobakslagen "Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter" är i korthet:
I och med den nya lagen blir det förbjudet att röka på uteserveringar och utanför entréer till rökfria lokaler. Du har ansvar för att det inte röks utanför entrén eller på uteserveringen till din restaurang. Rökförbudet börjar gälla den 1 juli 2019. Det innebär att du är ansvarig för att sätta upp skyltar som informerar om rökförbudet.
Rökförbudet omfattar fler produkter. Utöver tobak blir det även förbjudet att använda elektroniska cigaretter, röka örtprodukter och använda produkter som till användningssättet motsvarar rökning men som inte innehåller tobak. Detta innebär bland annat att all vattenpipsrökning omfattas av förbudet.
Från och med 1 juli 2019 måste de som vill sälja tobak ansöka om tillstånd hos kommunen. Tillstånd krävs även för försäljning av tobak från automater. Du som redan har anmält tobaksförsäljning får fortsätta din försäljning, men måste senast den 31 oktober 2019 ansöka om tillstånd. Vänd dig till Håbo kommun för mer information.
För att få sälja/servera alkohol behövs ett serveringstillstånd. Det gäller både för servering till allmänheten och till slutna sällskap.
Tillstånd krävs dock inte om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, sker utan vinstintresse och utan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna samt äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.
Med lättdrycker menas drycker med låg eller ingen alkoholhalt, till exempel läsk eller lättöl.
Med slutet sällskap menas en begränsad krets av personer som har någon form av gemensamt intresse, till exempel en förening, företag eller en sammanslutning utöver en aktuell tillställning där arrangören i förväg vet vilka som deltar.
Serveringslokalen får inte vara öppen för nya gäster under pågående tillställning. Det är alltså inte fråga om ett slutet sällskap om till exempel medlemskap kan lösas i entrén till en tillställning.
För privata fester eller liknande där värden eller arrangören bjuder på alkoholhaltliga drycker krävs vanligen inget serveringstillstånd, men då alkoholservering sker mot betalning krävs alltid serveringstillstånd.
Generellt kan man säga att samtliga som ska sälja alkohol till gäster eller festdeltagare ska ansöka om serveringstillstånd.
Den som söker serveringstillstånd måste kunna visa att hon/han är lämplig med hänsyn till personliga och ekonomiska förhållanden samt omständigheter i övrigt, till exempel kunskap om alkohollagstiftningen.
Enligt alkohollagen ska också särskild hänsyn tas till om den sökande visar sig lämplig med avseende på laglydnad och benägenhet att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna.
Ansökan om serveringstillstånd ska vara skriftlig på särskild blankett där uppgifter om person/organisationsnummer, adresser och telefonnummer, den sökta serveringens omfattning, sökta tider och företagets firmatecknare ska framgå. Därutöver ska följande handlingar biläggas:
Normal handläggningstid för stadigvarande tillstånd är cirka 7-8 veckor. För tillfälliga tillstånd till allmänheten cirka 3-4 veckor och för tillfälliga tillstånd till slutet sällskap cirka 1-2 veckor.
Handläggningstiden kan variera bland annat beroende på om ansökan är ofullständig, när remissvaren inkommer eller när bygg- och miljönämnden sammanträder.
Kommunen ska fatta beslut i ett ärende om serveringstillstånd inom fyra månader från det att en fullständig ansökan har kommit in till kommunen. Om det är nödvändigt på grund av utredningen av ärendet får handläggningstiden förlängas med högst fyra månader. Sökanden ska informeras om skälen för att handläggningstiden förlängs innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut.
Avgifterna gäller för 2020 med reservation för nytt beslut om taxa under året.
Ansökan | Procent av prisbasbelopp | Prisbasbelopp |
---|---|---|
Nyansökan stadigvarande tillstånd för servering till allmänheten. 1 prov ingår | 25,8 | 12 203 |
Nyansökan, stadigvarande tillstånd för servering till slutna sällskap | 16,1 | 7 615 |
Ansökan, gemensam serveringsyta | 10,7 | 5 061 |
Ansökan, stadigvarande ändrat tillstånd, ex lokal uteservering, drycker, serveringstid | 10,7 | 5 061 |
Speciell tillsynsavgift/ prövning vid mindre omfattande ändrade ägarförhållanden | 5,4 | 2 554 |
Speciell tillsynsavgift/ prövning vid omfattande ändrade ägarförhållanden | 10,7 | 5 061 |
Tillfälligt tillstånd för servering till allmänheten | 16,1 | 7 615 |
Tillfälligt tillstånd för servering till slutna sällskap | 2,2 | 1 041 |
Serveringstillstånd vid cateringverksamhet, stadigvarande | 16,1 | 7 615 |
Tillfälligt utvidgat tillstånd avseende lokal, uteservering, drycker eller serveringstid | 4,3 | 2034 |
Kunskapsprov som omfattar 44-60 frågor, per provtillfälle | 3,2 | 1 514 |
Kunskapsprov som omfattar 28 frågor, per provtillfälle | 2,2 | 1 041 |
Rörlig tillsynsavgift betalas av alla tillståndshavare med permanent serveringstillstånd. Avgifter baseras på försäljningen av alkoholdrycker året innan.
Procent av prisbasbelopp | Prisbasbelopp | |
---|---|---|
0-14 basbelopp (0-662 200 kronor) | 12,9 | 6 102 |
14-56 basbelopp (upptill 2 648 800 kr) | 16,1 | 7 615 |
56-112 basbelopp (upp till 5 297 600 kr) | 21 | 9 933 |
Över 112 basbelopp | 64,5 | 30 509 |
Fast tillsynsavgift för varje serveringstillstånd | 5,4 | 2 554 |
Extra tillsynsavgift vid öppnat tillsynsärende- sanktionsprövning | 10,7 | 5 061 |
Särskild tillsynsavgift för restaurang med serveringstid efter kl 01,00 | 10,7 | 5 061 |
Påminnelseavgift för ej inkommen restaurangrapport, en påminnelse skickas ut. Om inte rapport kommer in efter det debiteras högsta avgiftsklass | 4,3 | 2 034 |
Du måste fylla i blanketten för att ansöka om serveringstillstånd. Ansökan ska göras skriftligt och undertecknas av behörig person.
Din ansökan ska du skicka till:
Miljöavdelningen
746 80 Bålsta
eller e-post till: miljoavdelningen@habo.se
I samband med ansökan får du en faktura på avgiften. Avgiften är avsedd att täcka kostnaden för handläggning av ansökan. Ansökan om serveringstillstånd handläggs inte förrän ansökningsavgiften är betald. Detta innebär att avgiften inte betalas tillbaka om du får avslag på din ansökan.
Bygg- och miljönämnden har tillsammans med polismyndigheten (främst den lokala närpolisen), räddningstjänsten och skatteverket ansvar för tillsynen av restaurangnäringen.
Tillsynen innefattar bland annat följande:
Har du frågor eller undrar över något är du välkommen att kontakta kommunens miljöavdelning:
E-post: miljoavdelningen@habo.se
Telefon: 0171-525 35
Ansökan och/eller anmälan skickas till:
Håbo kommun
Miljöavdelningen
746 80 Bålsta
eller e-post till: miljo miljoavdelningen@habo.se
Ansökan om serveringstillstånd »
Ansökan om serveringstillstånd, tillfälligt »
Anmälan om serveringsansvariga »
Dela:
Sidansvarig: Tove Jonsson
Näringsliv och arbete