Så kan du förbereda dig för strömavbrott

Ett levande ljus med elstolpar i bakgrunden

mostphotos.com

Vid elavbrott blir det vi tar för givet som värme, vatten från kranen och mat, plötsligt en utmaning. Energimyndigheten med flera har tagit fram guider för hur man kan hantera strömavbrott under längre perioder.

El- och värmeavbrott kan inträffa när som helst, kan pågå under en längre tid och under vintern blir det extra besvärligt. Alla måste vara förberedda på att kunna hantera konsekvenser av ett elavbrott, oavsett hur och var du bor. Du ansvarar själv för att klara ett längre elavbrott hemma.

Du bestämmer själv hur mycket du vill förbereda dig inför ett eventuellt elavbrott. Du bör dock planera för att avbrottet kan pågå i flera dygn. Tänk igenom vilka behov just du har om det blir elavbrott. Därefter kan du fundera över vilka lösningar som passar dig. Mycket handlar också om mental förberedelse, har du tillräcklig kunskap tar du också bättre beslut i pressade situationer.

Energimyndigheten ger dig tips och råd på hur du kan förbereda dig innan ett längre el- och värmeavbrott.