Vi uppmärksammar lokala författare i Håbo!

Skylt

Vid Kalmar kyrka finns nu en skylt med citatet ”Stenkyrkan som vid varje avslutning var upptagen till sista plats låg i utkanten av Bålsta. Strålande sol, knallgula åkrar och lummiga träd levde upp till allas önskan om en bländande slutkläm på skolåret.” Ur boken Innan vi visste allt om varandra (2018) av Anne-Lie Högberg.

Nu finns de tre första skyltarna med citat från författare på plats. Skyltarna ska uppmärksamma det litterära Håbo, och få medborgare att komma ut till platser som har koppling till texterna.

Den första skylten är placerad med utsikt över Kalmar kyrka. Den står vid gångvägen som går längs Granbacksvägen. Här lyfts ett citat av författaren Anne-Lie Högberg. Nästa skylt är placerad vid Varpsundsbron och har ett citat av Jan Fridegård. Den tredje skylten står vid bananbänkarna i Bålsta centrum. Här är självklart Lasse Åberg citerad.

Syftet med skyltarna är att lyfta fram att Håbo är en plats där många författare verkar och bor. Placeringen av skyltarna har en koppling till författaren, eller så har citaten en koppling till platsen.

Skyltarna är de första i projektet Litterära Håbo. Fler skyltar planeras under kommande år. En viktig del av projektet är att få tips på författare och platser från allmänheten. Den som vill föreslå en författare hittar information på habo.se/litterarahabo

Mer information:

Sara Hallström, kulturchef Håbo kommun