Lyssna på historiska spökberättelser från Håbo

En svart kåpa

Håbo kommun släpper fem specialskrivna spökberättelser om platser i Håbo. Historierna finns att lyssna på i appen Storyspot.

Det känns roligt att kunna släppa spökberättelser lagom till läslovet och halloween. Det är ett perfekt tillfälle att gå en spökrunda och upptäcka nya platser, säger Sara Hallström, kulturchef.

De fem berättelserna utspelar sig på Flasta klosterruin, Draget, Bålstas gamla station, Bagarbovägen och Segersta gård. De utgår från lokala myter och övernaturliga läskigheter.

Spökhistorier är populärt. Vi hoppas att lyssnarna ska få kalla kårar och samtidigt bli nyfikna på Håbos historia, säger Kari Isberg, kommunikationsstrateg på kultur- och fritidsförvaltningen.

Appen Storyspot är gratis. Det är bara att ladda ner och börja lyssna på historierna – antingen hemma eller ute på plats. Under hösten släpps ytterligare historier med fokus på Håbos kulturarv.

Sara Hallström, kulturchef
Telefon: 0171-528 34, 073-302 66 27