Medborgarlöfte - Ökad upplevd trygghet i hela Håbo kommun

Tillsammans ökar vi den upplevda tryggheten i Håbo kommun. Vi fortsätter det gemensamma arbetet med att förebygga brott och skapa trygghet i hela Håbo.

Håbo kommun och Polisen har idag 9 december signerat medborgarlöftet som är en överenskommelse om samverkan för ökad upplevd trygghet i hela Håbo. Under 2022 fortsätter Polisen och kommunen att arbeta för ökad upplevd trygghet vid prioriterade platser inom kommunens geografiska område.

Medborgarna ska kunna känna sig trygga i Håbo och det behöver vi fortsätta arbeta med. Med ett nära samarbete med Polisen kan vi arbeta för ett ännu tryggare Håbo, säger Helene Zeland Bodin (C), kommunstyrelsens ordförande.

Medborgarlöften handlar även om att polisen lyssnar på de som bor och verkar i ett område, vad som är viktigt för att de ska känna sig trygga och säkra.
Medborgarlöften och lokal samverkan, Polisen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Medborgarlöftet ska genomföras med hjälp av följande aktiviteter:

• Polisiär närvaro av uniformerad eller civil polis på prioriterade platser
  • Informations-utdelning ”Håbo mot langning”
  • Nattvandring via föreningslivet
  • Fältverksamhet
  • Insatser mot droganvändning bland ungdomar
  • Värderings-övningar, attityder och handlings-mönster gällande tobak och alkohol
  • Arbeta för en trygg fysisk närmiljö
  • Trygghetsvandring
  • PAR* – Metod att stärka relationen mellan ungdomar och blåljuspersonal *Polis, ambulans, räddningstjänst
  • Trygghetsundersökning

Medborgarlöfte Håbo kommun 2022 Pdf, 467.8 kB, öppnas i nytt fönster.