Beslut i Kommunfullmäktige 27 september

Den 27 september sammanträdde kommunfullmäktige i Håbo kommun. Här kan du läsa om några av besluten som togs.

Antagande av riktlinjer för cykel, Ramverket 2021

Kommunfullmäktige beslutade att anta cykelriktlinjer för Håbo kommun, Ramverket 2021.

Cykelplanen består av tre delar; Cykelstyret, Ramverket och Åtgärdshjulet. Cykelplanen, med sina tre delar, anger riktning, metodik och konkreta åtgärder för att främja cykling såväl i den fysiska planeringer, som i detaljplaner och drift.

Ramverket innehåller riktlinjer för utformning av kommunens cykelinfrastruktur samt prioritering av åtgärder. Dokumentet ska bland annat ge verktyg för cykelarbetet, genom att ge konkreta riktlinjer i samtliga skeden från övergripande planering och detaljplan till lokala åtgärder samt drift och underhåll.

Medborgarförslag

På kommunfullmäktiges sammanträde anmäldes fem nya medborgarförslag.

• Frisbeegolfbana i Skokloster
  • Ny lekpark i Skokloster
  • Beachhandbollplaner för möjlighet till spontan idrott och utökning av idrottsutbudet i Håbo kommun
  • Rondell istället för fyrvägskorsning väg 263/Krägga/motorväg
  • Gång- och cykelbana Krägga-Bålsta

Dessa medborgarförslag kommer nu att beredas/utredas av kommunens förvaltningar och sedan tas beslut i nämnder och/eller kommunfullmäktige om medborgarförslagen ska bifallas eller avslås.

Bifallna medborgarförslag

• Flera "Smultronställen i naturen"

Avslagna medborgarförslag

• Fyrverkeriförbud

Färdigbehandlade medborgarförslag

• Bussförbindelse Viby Äng samt busskort
  • Utveckla Vibyspåret

Ett medborgarförslag får lämnas av alla privatpersoner som är folkbokförda i Håbo kommun.
Mer om medborgarförslag

Bifallna motioner

• Förskola i Krägga

Protokoll och webb-tv från sammanträdet

Du kan läsa hela protokollet här på kommunens webbplats. Kommunfullmäktiges sammanträden livesänds på kommunens Quickchannelkanal.

Läs protokollet från kommunfullmäktiges sammanträde 27 september Pdf, 1.4 MB, öppnas i nytt fönster.

Titta på livesändningen från sammanträdet den 27 septmber Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nästa kommunfullmäktige sker 8 november

Nästa datum när kommunfullmäktige sammanträder sker 8 november klockan 19.00 i kommunhuset i Bålsta. Inför kommunfullmäktiges sammanträde publiceras kallelsen och information på kommunens webbplats och på kommunens Facebooksida.

Det här är kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige är det högsta beslutande organet och kommunens motsvarighet till riksdagen. Kommunfullmäktiges ledamöter är direkt valda av medborgarna och har makten att avgöra alla ärenden i kommunen som är särskilt betydelsefulla. Fullmäktiges sammanträden är öppna för allmänheten och inleds med allmänhetens frågestund.

Här kan du läsa mer om kommunfullmäktige

Tidigare samlade nyheter från kommunfullmäktiges sammanträden

Från år 2020 finns det samlade nyhetstexter från kommunfullmäktiges sammanträde som beskriver i korthet vilka beslut som togs.

Ta del av informationssidan.