Det goda samtalet viktigt för nya kommunalrådet Helene Zeland Bodin

Det goda samtalet är ett av mina fokusområden som kommunalråd. Jag vill ha en bra dialog med våra medborgare, näringslivet, anställda i kommunen och politiken, säger Helene Zeland Bodin ny ordförande i kommunstyrelsen i Håbo kommun.

Efter att tidigare kommunalrådet Liselotte Grahn Elg (M) meddelat att hon slutar i kommunpolitiken, blev det en centerpartistisk efterträdare. På kommunfullmäktiges sammanträde den 27 september valdes Helene till ny ordförande i kommunstyrelsen.

Jag har jobbat nära Liselotte och vill fortsätta det arbete som vi påbörjade. Vi har haft ett bra samarbete och jag önskar henne lycka till, säger hon.

Ansvarsfullt uppdrag

Hon tycker att posten som kommunalråd är ett stort och ansvarsfullt uppdrag och tvekade aldrig till att tacka ja. Med ett brett stöd i kommunfullmäktige vill hon skapa lugn och ro med ett gott samtalsklimat både i den politiska och i tjänstemannaorganisationen.

Har jag gett mig in i politiken måste jag också vara beredd att ta de utmaningar som kommer. Jag har fått ett förtroende från mina väljare att arbeta för och föra fram deras åsikter, säger hon.

Med ett år till valet, vill hon skapa lugn och trygghet i den kommunala organisationen och hon återkommer ofta till det goda samtalet. Som lärare ligger också utbildningsfrågor henne varmt om hjärtat.

Ungas rätt till likvärdig utbildning är jätteviktigt. Eleverna ska känna att de lyckas i skolan och det ska ge dem en bra grund att stå på längre fram i livet, säger hon.

Vill skapa förutsättningar för kommuninvånarna

Helene flyttade till Håbo 2012 och ett sätt att lära känna sin nya hemkommun var att engagera sig politiskt. Hon såg möjligheten att kombinera den gröna omställningen som vi alla behöver göra, med småstaden, men också med utvecklingen av näringslivet där de stora logistikcentra är en del. Hon menar att det ska finnas bra samhällsservice oavsett om man bor i tätort eller på landsbygden.

Genom att vara politiker kan jag skapa förutsättningar för andra att påverka sina liv precis som jag vill kunna påverka mitt, säger hon.

Helene har en bakgrund bland annat som lärare i matematik, naturvetenskap och förstelärare i teknik. Digitalisering är en viktig fråga för henne och hon har även haft uppdrag för Skolverket samt skrivit en bok om programmering för lärare. Närmast kommer hon från en tjänst som processledare för utbildningskontoret i Upplands Väsby

Men jag kopplar av mellan varven också. Vi har en släktgård i Hälsingland och jag gillar att vara i naturen och med min familj förstås, avslutar Helen Zeland Bodin.

Sidansvarig: