Landshövdingens företagsbesök i Håbo

Från vänster: Kommunekolog Anett Wass, näringslivschef Jenny Lindberg, kommunstyrelsens ordförande Liselotte Grahn Elg, landshövdingen Göran Enander. Foto: Josefine Nilsson

Landshövdingen Göran Enander börjar besöket med promenad och invigning av smultronstället Frösundaviks strandpark. Under dagen går besöken vidare till företagen Gyproc, Åbergs museum, Dagab och Christer Nöjd AB.

Under tisdagen besökte landshövdingen Göran Enander Håbo för att träffa företag och få en lägesbild om hur de har blivit påverkade av coronapandemin. Dagen började med att besöka landets första obemannade butik. Därefter under promenaden berättade vår stadsarkitekt Klas Klasson om det nya område Frösundavik. Nästa stopp under promenaden gick till vårt senaste smultronställe, Frösundaviks strandpark, som också invigdes av kommunstyrelsens ordförande Liselotte Grahn Elg tillsammans med landshövdingen.

Andra platsen som besöktes var Gyproc som gav en rundvandring och berättade bland annat om sitt hållbarhetsarbete.

Tre personer känner på en sten

Från vänster: Kommunstyrelseordförande Liselotte Grahn Elg, anläggningschef Daniel Easter, landshövding Göran Enander

Det är mycket givande att besöka företagen och få en bättre inblick i deras verksamhet och situation under pandemin. I Håbo finns ett starkt växande näringliv som gör vår kommun till en attraktiv plats att etablera sig i. Vi är stolta och glada över att kunna visa landshövdningen företag som kämpar på olika sätt. Som kommun har vi stöttat företagarna för att tillsammans ta oss igenom den här annorlunda tiden. Säger kommunstyrelsens ordförande Liselotte Grahn Elg

Besöksturen på eftermiddagen gick vidare till Åbergs Museum där Lasse Åberg gav en rundvandring och berättade om sin verksamhet och kommande samarbeten. Dagab visade runt logistikområdet som blir ett modernt logistikcenter. Dagen avslutades med ett besök hos Christer Nöjd AB som är företag inom transportemballage. De berättade bland annat om den ökade efterfrågan under pandemin och sitt miljöfokus.

Besöken hos de olika företagen har gett en stark positiv bild. Som på olika sätt har bidragit under pandemin. Säger landshövningen Göran Enander avslutningsvis.