Företag ålagt att frakta bort avfall i Bålsta

Företaget NM Trading & Transport AB som lagrar avfall i Bålsta för bolaget Think Pink, är ålagt av Bygg- och miljönämnden i Håbo kommun att vidta åtgärder och transportera bort avfallet. Beslutet togs i Bygg- och miljönämnden redan 2020. Bygg- och miljönämnden förbjöd också NM Trading & Transport AB att bedriva avfallsverksamhet i Bålsta.

NM Trading & Transport AB som är dotterbolag till bolaget Think Pink, lagrar avfall på fastigheten Bista 16:1. Företaget är ansvarigt för avfallet och ålagt att transportera det till en godkänd mottagningsanläggning.

Håbo kommun har utfört tillsyn på platsen vid ett flertal tillfällen och bedömer i dagsläget att det inte finns stor risk för spridning av miljöfarliga ämnen. Bygg- och miljönämnden fortsätter att bevaka ärendet löpande. De följer också händelseutvecklingen kring konkursen av företaget NM Trading & Transport AB och de eventuella tillgångar som kommer av konkursboet.

Bygg- och miljönämndens tidigare beslut

Den 31 mars 2020 fattade Bygg- och miljönämnden i Håbo kommun beslut om att förbjuda företaget NM Trading & Transport att bedriva avfallsverksamhet på fastigheten Bista 16:1. Företaget som är dotterbolag till Think Pink, försattes i konkurs den 27 oktober 2020 och en konkursförvaltare tog då över verksamheten. Den 14 december 2020 beslutade bygg- och miljönämnden att företaget genom konkursförvaltaren ska transportera bort avfallet från fastigheten till en godkänd mottagningsanläggning.

Se beslut och protokoll från Bygg- och miljönämnden:

Bygg- och miljönämnden - beslut om förbud Pdf, 698.4 kB.
Bygg- och miljönämnden - beslut om bortforslande av avfall Pdf, 473.1 kB.