Omvärldsdagen – ledare samlades inför utmaningar i vår omvärld

För sjunde året i rad har Region Uppsala arrangerat Omvärldsdagen - en mötesplats för ledande politiker och tjänsteman att diskutera och informeras kring aktualiteter och utmaningar i vår omvärld. Vår kommundirektör Teresa Zetterblad fick äran att hålla tacktalet inför samtliga deltagare.

I år var temat Totalförsvar och de utmaningar vi står inför kring ekonomi, försvar av vårt land och demokrati tillsammans med de påverkans- och desinformationskampanjer som pågår i vår omvärld.

På plats var flera representanter från Håbo kommun tillsammans med andra ledande politiker, tjänstepersoner från myndigheter, kommuner, universitet, trossamfund och organisationer för att diskutera, utbildas och få information. På agendan lyfte flera framstående experter inom olika områden sin kunskap.

Håbo kommun driver många verksamheter som måste fungera även under krig och kriser. I händelse av höjd beredskap, krigsfara eller krig behöver kommunen snabbt kunna ställa om och säkerställa att samhällsviktiga funktioner fortsätter att fungera som en del i Totalförsvaret.

Det var en värdefull dag för ordförande Catherine Öhrqvist, kommunstyrelsens vice ordförande Helen Zeland Bodin (C) och kommundirektör Teresa Zetterblad som var på plats för att lyssna och nätverka, men också medverka aktivt.

”Det känns bra att få vara del av en så här viktig dag, där vi tillsammans kan hitta vägar för att klara de utmaningar vi står inför”, säger kommunstyrelsens ordförande Catherine Öhrqvist (M) om dagen.

”Det krävs ett robust samhälle för att möta de nya utmaningarna och de behov som uppstår. Vi har det viktigaste samhällsuppdraget och det är att skapa säkerhet och trygghet för våra medborgare”, säger kommundirektör Teresa Zetterblad, som dagen till ära fick hedersuppdraget att hålla tacktalet inför samtliga deltagare. Ett tacktal som blev mycket uppskattat och berörde åhörarna.

Föreläsare vid Omvärldsdagen:

• Johan Berggren, statssekreterare hos ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin föreläste om Totalförsvaret och generella hot mot vårt land och demokratin.
  • Annika Wallenskog, chefsekonom Sveriges kommuner och regioner (SKR) föreläste om det ekonomiska läget samt hur världsekonomins prognos ser ut och hur det kan komma att påverka oss i Sverige samt vårt Totalförsvar.
  • Magnus Hjort, generaldirektör på myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) föreläste om myndighetens uppdrag samt hur andra nationer och organisationer genomför påverkans- och desinformationskampanjer mot Sverige och myndigheter eller funktioner i samhället.
  • Martin Ärnlöv, tidigare Röda Korset och nu chef Göteborgs stadsmission, föreläste om kriget i Ukraina och hur civilsamhället påverkas och hur civilsamhället påverkas av kriget på plats i Ukraina och i Sverige.