Håbo kommun deltar i Krisberedskapsveckan

Nu är det dags för den årliga Krisberedskapsveckan som leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Informationskampanjen, som pågår 26 september – 2 oktober, ska stärka människors motståndskraft inför kriser och ytterst krig. Håbo kommun deltar med en praktisk övning på årets tema som är mat.

Pandemin, invasionen av Ukraina och förra årets it-attack mot en butikskedja har aktualiserat behovet av svensk livsmedelsberedskap. Enligt MSB behöver fler privatpersoner skaffa sig en beredskap hemma för att klara sig utan samhällets hjälp i en vecka. Bland privatpersoner som stärker sin beredskap hemma är det vanligast att man bunkrar extra mat.

Håbo kommun övar med förskolor och skolor

Under två dagar, 27 – 28 september, övar kommunen tillsammans med förskolor och skolor.

Vi övar kapaciteten för matlagning till kommunens samtliga skolor och förskolor i Gröna Dalenskolans kök samt logistiken för att leverera maten till verksamheterna, säger Louise Lightowler säkerhetschef i Håbo kommun.

Slottskolan och Slottsbackens förskola genomför dock en egen övning genom att laga mat över öppen eld.

Besök oss på biblioteket och Facebook

På Håbo bibliotek finns under veckan en litteraturutställning med böcker på temat krisberedskap. Där finns även exempel på olika krislådor som kan ge inspiration till privatpersoner för att stärka sin beredskap hemma. På kommunens Facebooksida publiceras filmer om krisberedskap.

Mer information

Om du har frågor om krisberedskap är du välkommen att kontakta Håbo kommuns säkerhetschef Louise Lightowler.
Telefon: 0171-525 44
E-post: louise.lightowler@habo.se

Krisberedskapsveckan - Håbo (habo.se)
Håbo kommuns facebooksida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Krisberedskapsveckan, MSB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Råd till privatpersoner, MSB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.