Lättare för visselblåsare i kommuner och regioner

Anställda, praktikanter och konsulter i landets kommuner och regioner ska anonymt kunna slå larm om missförhållanden. Detsamma gäller även för underleverantörer och entreprenörer. Nu införs den så kallade visselblåsarfunktionen i hela landet.

Det är en mycket viktig funktion som uppmärksammar oss på missförhållanden samtidigt som den som anmäler ska känna sig trygg i att vara anonym under hela processen och även efter att ärendet är avgjort. Visselblåsarfunktionen hjälper oss också att på sikt arbeta förebyggande för att undvika framtida missförhållanden, säger kommunstyrelsens ordförande Helene Zeland Bodin (C).

Visselblåsartjänsten användas för att rapportera om allvarliga missförhållanden som rör kommunens intressen, är av allmänintresse eller som riskerar individers liv eller hälsa.

Senast den 17 juli ska samtliga kommuner och regioner i landet ha visselblåsarfunktionen på plats. Håbo kommun har tillsammans med en extern leverantör tagit fram rutiner för att garantera anonymitet hos den som anmäler och för hur anmälan ska hanteras.

Den 17 december 2021 fick Sverige en visselblåsarlag, Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Lagen skyddar den som slår larm om missförhållanden och har ett bredare perspektiv än tidigare svensk lagstiftning. Från och med 17 juli 2022 ska alltså funktionen vara på plats.

Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden Svensk författningssamling 2021:2021:890 - Riksdagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Förordning om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden | Svensk författningssamling (svenskforfattningssamling.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.